Svekker vi egen profesjon ubevisst?

Barnehagelærerprofesjonen krever at vi som fremtidige barnehagelærere er med å styrke den. En profesjon defineres som "en bestemt type yrker som anvender sin ekspertise til å utføre samfunnsnyttige tjenester" (SNL). Men kan det være at vi svekker den helt ubevisst gjennom måten vi snakker om studiet? Og tenker vi egentlig over det vi legger ut på sosiale medier? Vi glemmer å tenke oss om hva vi egentlig formidler til de menneskene som står på den andre enden av samtalen eller skjermen, hva slags inntrykk får de av vår profesjon? 

Profesjonstrianglet."Barnehagelæreren som profesjonsutøver" av Solveig Østrem og Bernt Andreas Hennum.

Jeg ble oppmerksom på dette temaet etter at en forleser ba oss om å være mer oppmerksomme på det å si student istedenfor elev, og universitet istedenfor skole. Dette fikk meg til å tenke. Er det flere ting vi gjør som svekker profesjonen uten at vi egentlig tenker at vi gjør det? 

Vi deler ting på sosiale medier, i dette tilfellet tenker jeg hovedsakelig på Snapchat. Når vi legger ting ut på "story" er det ofte fordi vi synes det er morsomt eller kanskje litt rart det vi holder på med f.eks. når vi leker ute i skogen, jakter på insekter, når vi lager sokkefigurer, festlige hatter og forestilling i drama. Jeg tenker det er helt greit å dele hva vi gjør på studiet, men hva skjer når mottaker bare ser disse tingene? Personen ser ikke teorien eller grunnen bak det vi gjør. Vi deler ikke de mindre `underholdende` timene like fort, der vi lærer om språkvansker, lek, læringsteorier, motorikk, litteratur, medvirkning, bærekraft osv. Så hvordan viser vi studiet vårt til verden? Jo, vi bare leker og har det gøy. Jeg er redd at dette kan være med å svekke hvordan andre ser på vårt studie, og videre hvordan de ser på det å være barnehagelærer. 

Jeg vil gjøre det klart for alle at jeg ikke anklager noen eller påpeker at det er feil å dele ting med venner, men jeg ønsker at vi blir mer oppmerksomme på hva/hvordan man formiddler og hvordan det kan oppfattes av andre. Det kan være enda flere ting vi ikke tenker over som kan være med å svekke synet på profesjonen vår. La oss snakke om det og ikke minst hva vi kan gjøre for å styrke den viktige profesjonen vi skal ut i. 

Kommentarer

  1. Liker at du tar opp dette temaet som er viktig og snakke om og som jeg kjenner meg igjen i. Det er veldig enkelt å dele de spesielle tingene vi gjør, men bak så ligger det mye teori som en ikke deler og som andre ikke får innblikk i. Syns du også kommer med mange gode poeng og skulle gjerne visst hvordan du ville formidlet det.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg