Er det en økning i antall barn med språklige utfordringer?

Dette året har jeg hørt fra en pedagog på jobb og praksislærer at de aldri har sett en så stor økning barn som har språklige utfordringer på avdelingene sine. Jeg kan selv ikke bekrefte eller trekke fram egne erfaringer med en slik økning, siden jeg ikke har nok erfaring ute i praksisfeltet. Men jeg kjenner at jeg blir bekymret hvis det er en økning i språklige utfordringer og vansker i dagens samfunn.  

De to pedagogene jeg snakket med trakk fram skjermbruk og hvor ofte barna sitter alene foran en skjerm uten å prate eller bli pratet til. Jeg har det seneste halvåret tatt fordypning i språk, litteratur og nye medier i barnehagen og har virkelig innsett hvor avgjørende og grunnleggende samtaler faktisk er for barns språkutvikling. Men hva gjør vi når samtaler mellom barn og voksne avgrenses på grunn av skjerm som blir satt foran barna. Jeg vil få fram at jeg ikke påstår at foreldre setter barna sine foran en skjerm hele tiden og ikke snakker med dem, men når vi selv sitter foran en skjerm gode mengder av dagen kan man forvente en økning av barn som for det samme og voksne som ikke snakker like mye med sine barn. 

Jeg ser selv en endring i samtaler i mitt eget forhold og jeg tror det er mange som føler på det samme. Noen ganger sitter både jeg og min partner sammen med begge våres telefoner i hånden, inne i et helt annet rom enn det fysiske rommet vi sitter sammen i og jeg kan ikke slippe tanke på hvor mange samtaler, diskusjoner og latter vi kunne ha delt i de øyeblikkene hvis vi ikke hadde hatt telefonene i vår hånd. 

Hvis vi generelt samtaler mindre ikke bare med våre barn men også med hverandre blir det språklige miljøet barna vokser opp i mindre stimulerende. Barn trenger ikke bare å være omgitt mye språk for å tilegne seg det, men de trenger også å være språklig deltakende for å kunne teste ut og utvikle sitt språk. Det er derfor viktig at vi bader barn i språk i barnehagen og invitere og sørge for at alle barn for inngå i gode samtaler med både barn og voksne. Men også videreføre kunnskapen vi sitter med om barns språkutvikling til foreldre slik de selv får en forståelse over den enorme viktigheten i et godt språklig miljø.

Illustrasjon av Lisa Aisato. 



Kommentarer

Populære innlegg