Kan overstimulering fra digitale plattformer påvirke leken i barnehagen?

Samfunnet har i en enormt stor grad forandret seg siden jeg var barn, selv om det ikke er så lenge siden. Den teknologiske utviklingen har forandret hverdagen for de fleste i en stor grad. Når jeg var barn hadde vi blitt introdusert for noen få digitale plattformer og utover tenåringsårene kom det mer og mer. Når jeg var barn lekte vi over alt, inne og ute. Det var spenning, glede, motivasjon og engasjement som var drivet, og hver dag når jeg skulle møte vennene mine så var det noe nytt og spennende vi stå foran. 

 

Nå sitter jeg her som en voksen kvinne og tenker på de nåværende og framtidige generasjonene barn som blir eksponert for den nye digitaliserte verden på en helt annen måte enn generasjoner før. Jeg tenker på leken. Leken som er barns viktigste arena for utvikling, vennskap og glede.



 

Lek krever motivasjon noe de alle fleste barn har når det gjelder lek. Lek er noe som kommer naturlig for barn, noe som er gøy. Men kan for mye skjermtid og stimulering gjøre at motivasjonen til lek blir dempet? Og hvis så, hva må gjøres og hvor går begrensningen på det som skjer hjemme og det som skjer i barnehagen? 

 

Dette er store tanker jeg selv ikke vet svaret på, men ønsker å starte en samtale rundt temaet. Dette kan være tanker som virker fjerne for mange, men for meg fikk jeg oppleve bekymring for nettopp dette temaet i praksis. 

        Jeg møtte på en gutt som synest nesten alt var kjedelig i barnehagen, han likte ikke å leke med de andre og ville heller sitte, da kunne han "late som han spilte spill i hodet sitt". Når han ble sliten av å gå måtte han stoppe for å fylle opp for mer "liv" så han kunne fortsette. Han hadde xbox, Nintendo og iPad som han til og med kunne ta med seg i sengen når han skulle legge seg. Det han synest var aller gøyeste tingen å gjøre i barnehagen var å se på film. Han gledet seg til å begynne på skolen fordi da skulle han få en egen telefon. 

 


Etter flere samtaler med barnet ble det klart for meg at barnet hadde mye skjermtid hjemme og ble påvirket av det i barnehagen. Det mest bekymringsfulle for meg var at han ikke ønsket å leke. Når det er sagt så er dette det eneste tilfellet jeg har opplevd at et barn som ikke lekte, men kan dette bli mer vanlig om noen år? 

 




Kommentarer

Populære innlegg