Barne-tv som motiverer til bevegelsesglede vil jeg ha mer av, takk!

Barne-tv er noe de aller fleste av oss har et forhold til. For noen av oss var det en del av rutinen mens for andre var det noe man så på av og til. Men alle har nok programmer de kan tenke seg tilbake til og få en varm følelse av. Det programmet jeg husker aller best og som gir meg nettopp denne varme følelsen som voksen er ´Latibær´, eller ´Lazy Town´ som dere kanskje kjenner den som. 


Kort sagt så handler programmet om en by der alle er late, alle barna er inne og spiller dataspill, ser på tv og spiser godteri. De har altså en usunn livsstil. Etterhvert kommer det karakterer som skal hjelpe og få barna i aktivitet, danse, synge, og ikke minst leke. Men så er det allikevel en karakter som ønsker å holde ´roen´ og barna inaktive. 

Som kanskje ikke alle vet så er Lazy Town et islandsk program som først kom ut som en bok i 1995. Målet var å få flere barn til å være glade i aktivitet og sunn livsstil. Programmet ble veldig populært på Island og etter hvert verden rundt. Med årene ble det mer og mer kommersielt, men hovedmålet har alltid vært det samme. Få barn i aktivitet!

Selv om programmet var noe man så på, var det med på å motivere meg til bevegelse, jeg ville være med. Jeg husker flere ganger der jeg rigget til stua for å lage godt nok plass slik jeg kunne unngå ulykker som gjorde at jeg ødela noe av den fine pyntet til mamma. Det var også en periode der jeg øvde spesielt mye på å slå hjul (ja, inne...) og da var det bare å lukke øynene og håpe at man ikke traff noe. Det jeg prøver å komme fram til er at Lazy Town motiverte meg til aktivitet, det var mange svette økter, mye dansing, hopping, og ikke minst synging. Dette var perfekt for meg som ikke likte å sitte i ro for lenge. 

Det er ingen hemmelighet at barn er mindre fysisk aktive i dagens samfunn enn det de var før, og det er nok ikke vanskelig å gjette hvorfor. Men kan dagens barne-tv bidra til å motivere barn til bevegelse og bidra til bevegelsesglede? Og hadde barna valgt et program som har aktivitet som fokus ovenfor alle de andre programmene som er tilgjengelige?

Kommentarer

Populære innlegg